Keresés

2019. júl. 2.


Már több mint 5 éve egy helyi spediciós cégnél dolgozok. Eleinte könnyű volt, de sajnos az utóbbi évek egyre problémásabbak. Ebben a bejegyzésben kitérek arra, hogy mivel küszködik a söfőr, a fuvarozó cég és a speditőr.
Kezdjük is a legelején.

Mit is csinál egy speditőr?
Ő a kapcsolat a rendelő és a szállító között. Adott Budapesten egy cég aki árút szeretne leszállítani egy adott helyre. (pl: Milanó) A budapesti cég felhív engem és én meg szerzek neki kocsit. Lebonyolítom a szállítást: azaz ha valami probléma van, megpróbálom intézni. (nem rakják a kocsit, a sofőr nem találja a felrakó vagy lerakó céget, megsérül az árú stb)

Fuvarozó cég
Ő szállítja le az adott árút. Részben a spedició is egy fuvarozó cég, viszont én inkább ebben az esetben különválasztanám. 
Vannak olyan spedició cégek, amelyek nem rendelkeznek saját autóval, ők csak az árú lebonyolítását intézik. Konkrétabban: a spedició cég átadja a szállítást a fuvarozónak.

A jó együttkűködés a két fél között megkövetel néhány dolgot:
- a fuvaros legyen megelégedve a  szállítás díjával (amit a speditőr ad)
- ha a fuvarosnak/sofőrnek problémája van, akkor a speditőr segítsen ha tud
- megérti ha pl. a kocsi lerobban és az árú nem lesz kézbesitve időben
-  mindent megtesz annak érdekében, hogy a szállítás probléma és konfliktusmentes legyen
(úgy a speditőr, mint a fuvaros részéről)

Ez azonban már megváltozott.
A rendelők egyre olcsóbban akarják az árujukat elszállíttatni. És itt jön a bökkenő.
Egy fuvarozó cég, aki pl: 5 kocsival rendelkezik - rengeteg költséggel kell szembesülnie.
- sofőrök és további alkalmazottak fizetése
- börze előfizetés díja (ahonnan az árukat lehet keresni - pl timocom)
- útdíjak
- biztosítás
- kocsi fenntartása (esetleges javíttatás költsége)
- üzemanyag

Sajnos a megrendelők általában ezt nem veszik figyelembe. Ők csupán az üzemanyagot tekintik költségnek. Amiért egyre több fuvarozó cég jelenik meg a piacon, ezért ezt meg is tehetik, hiszen mindig lesz olyan, aki elviszi olcsóbban az adott fuvart. Az új cégek általában a piac alatti áron kínálják a szolgáltatásukat, mert csak így tudnak egyes spedicióknál, megbízóknál versenybe szállni.
Minden már a versenyen múlik. A legolcsóbb győzedelmeskedik.
Sajnos, ha az adott fuvarozó túl olcsón dolgozik, egy idő után nem bírja fenntartani magát. Kölcsönhöz folyamodik, hogy a cégét mentse. Viszont amiért egy idő után a részletet sem képes törleszteni, kénytelen feladni az egészet és csődöt mondani. De jönnek új cégek helyette, ezért az egész egy örök körforgást eredményez.

Persze ez nem minden esetben van így. Vannak olyan új cégek, amelyek már az elejétől profitot tudnak termelni. Csak egy jó stratégia kell valamint egy biztos ismeretségi háló.

Speditőr és fuvarozó közti konfliktus
Az egyik nagy nézeteltérés a két fél között az, hogy a fuvaros azt hiszi, hogy a speditőr nem csinál semmit, csak adja a fuvarokat másnak, dirigál és büntet. (hogy több pénzhez jusson)
- Valóban a speditőr visszatart egy bizonyos összeget, de ez természetes, hiszen másképp nem működhet a cég, ha nem termel némi profitot. Pl: ha a speditőr egy adott feladatra kap egy 300 eurót, akkor a fuvarosnak 250 - 270 -et utal át. Vannak egyes cégek, amelyek annyit vonnak le, amennyit nem szégyelnek. 

Amiért sok esetben én is spedicióhoz fordulok (hiszen gyakori a spediciórol - spedicióra való együttműködés is), ezért én is tapasztaltam sok kellemetlen dolgot. 
Néhány pl:
- pár - tíz eurókon folyik a vita, hogy ideadják a fuvart vagy sem. Van aki leszögezi, hogy XY fuvarnak ennyi a díja nem alkudható. Én mindig próbálok a fuvarosok kedvébe járni, hogy nagyobb díjat fogadtassak el, de szokszor elutasításokkal kell szembenézzek.
- voltak olyan cégek, amelyek ha probléma volt, nem segítettek. Lerobbant az autó és ilyenkor ugye nincs mit tenni - szervízelés vagy átrakni az árút más kocsiba és azzal kiszállítani. A megbízó ezzel mit sem törődve kiszámlázta a késés miatt a büntetést.
- nem fizetnek. Sok cégnek könyörögni kell, hogy fizessék ki a fuvardíjat. Ugyebár a kifizetés legtöbb esetben általában 30 - 60 nap után történik a számla beérkezését követően. Sok cég viszont ezt visszatartja és addig húzza az időt, amíg végül 100 - 120 nap után megsajnál.
- nagy elvárás kevés díjon: így jellemezném az elmúlt éveket. A megbízók kikötik, hogy a sofőr meg se álljon - ne pihenjen, hanem érkezzen meg XY órakkor, mert másképp nagy baj lesz. Valamint legyen nála GPS nyomkövető, tisztítsa meg a kocsinak a padlóját, rakja fel saját maga az árút a lehető leggyorsabban... a sok elvárás ugyebár magasabb fuvardíjat kellene tükrözzön, viszont ez nem így van. Normál áron, csak az üzemanyagot számolva, km -re lebontva, centről centre, egy fityinggel sem többet.
- kiállás grátisz: Vannak olyan esetek, amikor az autó több órán, sőt több napon is keresztül várakozik egy adott felrakón. Nincs kész az árú és meg kell várja. Vagy: ellenőrzik az árút, nincsenek meg a papírjai. Esetenként pedig üzemprobléma van, nincs áram meg hasonlók. Ilyenkor az autó ott kell várakozzon addig, amíg a probléma helyre nem jön. Ezt kiállási költséggel kéne kárpótolni, rendszerint 150 - 200 euró/nap 24 t kocsi esetén. Ezt régen meg is adták, de az elmúlt években egyre nehezebb még ezt is kikönyörögni. Nem mindegy, hogy az autó mennyit áll, hiszen egy az, hogy elveszíti a visszarakóját - a másik, hogy a várakozás nem termel profitot. (a kocsi folytonosan úton kell legyen)

A sok problémáktól eltekintve léteznek olyan cégek, megbízók, akik megértik a dolgokat. Velük rendesen lehet kooperálni viszont már sajnos egyre kevesebben vannak. Kiszórítják őket azok a cégek, amelyek a szállítmányozást Casinó játéknak tekintik. Nyomják le az árakat, büntetnek, nem segítenek - egyszóval kihasználnak amiatt, hogy ők fennmaradhassanak.
Nem írok neveket, hiszen most nem ez a lényeg. Nem szeretnék senkit se lejáratni.

Díjak

Akit netalán érdekel, felsorolok néhány fuvardíjat, azaz ennyiből kéne elvigye egy fuvarozó cég az árút A pontból B pontba.

Felrakó: Bukarest - Lerakó: Budapest, 850 KM
24 t, ponyvás nagyautó, komplett
Díja: 400 euró

Felrakó: Bukarest - Lerakó: Budapest, 850 KM
1 t, 5 vagy 8 raklapos furgon, komplett
Díja: 200 euró

Felrakó: Frankfurt - Lerakó: Bukarest, 1800 KM
24 t, ponyvás nagyautó, komplett
Díja: 1300 euró

Felrakó: Frankfurt - Lerakó: Bukarest, 1800 KM
1 t, 5 vagy 8 raklapos furgon, komplett
Díja: 400 euró

Felrakó: Velence - Lerakó: Bukarest, 1550 KM
24 t, ponyvás nagyautó, komplett
Díja: 1000 euró

Felrakó: Velence - Lerakó: Bukarest, 1550 KM
1 t, 5 vagy 8 raklapos furgon, komplett
Díja: 450 euró

Persze ez időközönként változik, ha nincs nagyon kocsi emelkedik, ha viszont van még csökkenhet is!
A legjobban fizetett fuvarok azok, amelyeknek a felrakója vagy/és lerakója nehezen megközzelíthető helyeken vannak. Ahol kevesebb fuvaros fordul meg (pl Finnország északi részén), ott a fuvarok jobban meg vannak fizetve. Tehát nincs még semmi elveszve. Ha egy vállalkozó kedvű fuvaros szeretnél lenni, akkor analizáld ezeket az útvonalakat. Az ilyen helyeken még az is megéri, ha vársz pár napot annak reményében, hogy befut egy jó fuvar - és ugyebár csak te vagy ott. Ha el akarják szállíttatni az árút, akkor nincs mit tegyenek, ki kell fizessék az általad kért díjat.

Felvetődött bennem a kérdés, hogy meddig fog ez így tovább folytatódni? Engem érdekel és ahogy tudom támogatom a fuvarosokat, de sokszor nem értem meg őket. Vannak egyesek akik borzasztó magas árakon akarnak elvállalni fuvarokat. Mások fityingekért elszállítják ugyanazt valami oknál fogva.
Egy külön platform kéne, ahol minden fuvaros tudna regisztrálni és ott egy közös megállapodást kötni, hogy pl XY típúsu fuvarnak ennyi a minimum díja , mert így az egész szállítmányozás egy teljes káosszá fog vállni.

Ha te is ezzel foglalkozol várom észrevételedet a lenti komment szekcióban.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Archívum