Keresés

2017. okt. 3.

Az Aviation Safety Network összegyűjtötte minden idők 20 legnagyobb és legtöbb áldozattal járó repülőgép - szerencsétlenségét. Az alábbi infografikán megtekinthető:
Az első 10 legsúlyosabb katasztrófát pedig lentebb külön megemlítem.


1. 1977 március 27, KLM Boeing, Üzemeltető: Pan Am (Tenerife)
(Tenerifei katasztrófa)
1977. március 27-én, a Kanári-szigetcsoporthoz tartozó Tenerife sziget Los Rodeos nemzetközi repülőterén történt a repülés történetének egyik legsúlyosabb katasztrófája. Két Boeing 747-es, a holland KLM és az amerikai Pan Am gépe a kifutópályán összeütközött és felrobbant. A két gépen összesen 583 ember vesztette életét és mindössze 61-en élték túl a katasztrófát. A repülés napjainkig legnagyobb emberáldozattal járó tömegszerencsétlensége.
(forrás, wikipedia, kép: tumblr)

2. 1985 augusztus 12, JAL Boeing 747SR (Japán)
1985. augusztus 12-én zuhant le a Japan Airlines légitársaság Tokióból Oszakába tartó Boeing 747 típusú repülőgépe. A 123-as számú járat fedélzetén tartózkodó 524 emberből 520-an vesztették életüket.
A tokiói felszállás után tizenkét perccel, amikor a gép mintegy 7000 méter magasságban, 550 km/h sebességgel haladt, a pilóták robbanásszerű zajt hallottak. A géptest rázkódni kezdett, a légnyomás folyamatosan esett. A vészjelzés leadása után a földi irányítás engedélyezte a visszatérést Tokióba, de a jármű gyakorlatilag irányíthatatlanná vált.
A nyomozás során később megállapították, hogy a katasztrófa a hibás javítási munkák miatt következett be. A gép farokrésze hét évvel korábban megsérült, amikor leszállás közben a betonba ütközött, a javítást a Boeing végezte el, de a nyomástartó lemezt nem megfelelően rögzítették.
(forrás: mno , kép: japantimes)

3. 1996 november 12, Kazakhstan Airlines Ilyusin 76 (India)
Saudi Arabian Boeing 747 - 100
Charkhi Dadri (India)  repülőbaleset 349 áldozattal járt - seki sem élte túl a szerencsétlenséget.
A repülők amelyek összeütköztek: Ilyushin Il-76 (Kazakhstan Airlines) és  Boeing 747-168B (Saudi Airlines)
(Kép forrása: wikipedia)

4. 1974 március 3, THY DC -10-10 (Franciaország)
A Turkish Airlines McDonnell Douglas DC-10 típusú gépe a török Yesilköy nemzetközi repülőtérről tartott a londoni Heathrow-ra, és útközben leszállt a párizsi Orly reptéren. Nem sokkal a felszállás után azonban a gép a francia Ermenonville városa mellett lezuhant - a balesetet a fedélzeten tartózkodó 346 ember közül senki sem élte túl.
(forrás: origo, kép: nydailynews)

5. 1985 június 23, Air - India Boeing 747 -200
(Atlanti - óceán)
Járat: Montreal, Kanada - New Delhi, India
A szerencsétlenséget egy bőröndben elhelyezett bomba okozta. (a merényletet a Babbar Khalsa nevezetű szikh szeparatisták követték el) A repülő az Atlanti - óceánba zuhant. (DNY - Írország közelében)
Cikk angolul (The Hindu)
(Forrás: kép - thestar.com)

6. 1980 augusztus 19, Saudi Arabian Lockheed Tristar (Szaúd-Arábia)
A szaúdi nemzeti légitársaság TriStar repülőgépe kényszerleszállást hajtott végre Rijádban, ám végül kigyulladt. A fedélzeten 301 - 287 utas és a 14 fős legénység - ember halt meg. A 163-as számú járat felszállása után hét perccel füstöt jeleztek a műszerek a hátsó raktérben. A következő négy percben próbálták megerősíteni a vészjelzést, ezután a kapitány vészjelzést adott le, és úgy döntött, visszafordítja a gépet. A reptéren készenlétben várakozott egy mentőcsapat, az azonban nem derült ki, hogy a kapitány miért nem adott azonnal utasítást az utasok evakuálására. Huszonhárom perccel a motor leállása után, az R2-es ajtó kinyílt, három perccel később a gép lángokba borult. Az utasok azonban már jóval előbb életüket vesztették füstmérgezésben.
(Forrás: magyarhirlap, kép: baaa-acro.com)

7. 2014 július 17 , Malaysia Airlines Boeing 777 - 200 (Ukrajna)
A Malaysia Airlines 17-es, Amszterdam és Kuala Lumpur közötti menetrend szerinti járata helyi idő szerint 2014. július 17-én délután lezuhant az orosz–ukrán határ közelében, a donyecki területen. A 9M–MRD lajstromjelű Boeing 777-200ER típusú repülőgépen 283 utas és 15 főnyi személyzet tartózkodott. A tragédiában mindannyian életüket veszítették.
Az Interfax orosz hírügynökség egy meg nem nevezett ukrán forrásra hivatkozva még aznap bejelentette, hogy a repülőgépet 10 000 méter magasságban egy Buk légvédelmirakéta-rendszerrel lőtték le.
Amerikai hírszerzői jelentések megerősítették, hogy föld-levegő rakéta indítását észlelték, aminek pontos kilövőhelye egyelőre ismeretlen, de az nagy valószínűséggel kijelenthető, hogy az oroszbarát szeparatisták által ellenőrzött területről történt. Barack Obama amerikai elnök szerint ezt a rakétatípust csak speciális kiképzés elvégzése után, Oroszország támogatásával lehetett használni, tehát a tragédiáért ők is felelősek. Feltételezhető, hogy a szeparatisták ukrán katonai repülőgépnek gondolták a maláj járatot.
(forrás: magyarhirlap, kép: si.wsj.net)

8. 1988 július 3, Iran Air Airbus A300 (Perzsa - öböl)
Az Iran Air 655-ös járata Bandar Abbasból Dubajba indult 1988. július 3-án, de a USS Vincennes amerikai hadihajó tévesen iráni F–14-es harci repülőgépnek érzékelte, és a Perzsa-öböl felett légvédelmi rakétáival lelőtte.
 Az incidensben a fedélzeten tartózkodó mind a 290 ember, köztük 66 gyerek életét vesztette.
(forrás: wikipedia, kép illusztráció: parseed.ir)

9. 2003 február 19, Iranian Revolutionary Guard Ilyushin 76 (Irán)
Az Iráni Forradalmi Gárda katonai repülőgépe hegynek ütközött. A fedélzeten lévő 275 ember közül senki sem élte túl az esetet. A baleset bekövetkeztekor erős széllökésekről számoltak be, a gép eltűnt a radarról. A közelben lakók hangos robbanást hallottak. A katasztrófa lehetséges okai között említik a túlterhelést, a II-76 típusú gép normál esetben csak kétszáz utast szállíthat, mások szerint az Abu-Bakr Brigades nevű terrorista csoport felelős a tragédiáért.
(forrás: magyarhirlap, kép: vosizneias.com)

10. 1979 május 25, American Airlines DC -10-10 (USA)
Az American Airlines 191-es járatának katasztrófája az American Airlines menetrend szerint chicagói O’Hare nemzetközi repülőtérről a Los Angeles-i nemzetközi repülőtérre érkező járatával történt 1979. május 25-én, amikor az N110AA lajstromjelű DC–10–10 a kifutás során bal oldali hajtóművét elvesztve, közvetlenül a felszállást követően balra átfordulva lezuhant. A repülőgépen tartózkodó mind a 258 utas és 13 fős személyzet életét vesztette, a robbanásban további két ember meghalt a földön. Ez volt a legnagyobb számú áldozattal járó repülőesemény az Amerikai Egyesült Államok történetében.
(forrás: wikipedia, kép: chicagotribune)


A fenti videóban egy 25 -ös lista van bemutatva. (angol)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Archívum