Ezeken a meséken nőttem fel...

Napjainkban már egyre kevesebb jó rajzfilmeket lehet látni. Az akció lett a legfontosabb szempont: mert a gyerekek (mint minden ember) szeretik az akciót... izgalmassá teszik a mesét. És ha még valamilyen furcsán kinéző szereplőket is bevetnek: akkor már biztos a siker.
És jönnek a Mc Donalds menüvel: a különböző mesefigurák, az ikolatáskán a Hanna Montana, a füzeteken Pókember stb. Nehogy azt gondoljuk, hogy a gyerekeket nem befolyásolja a média és az egész mai multi felfogásmód. Csak nézzünk meg egy reklámblokkot a Cartoon Networkon.
Mi a teendő? A gyerek az nagy felelősség: nézhet mesét, de figyeljünk oda, hogy mit is néz. Ne adjuk a kezébe a távirányítot. A DVD lejátszók segítségével kiiktathatjuk a TV csatornákat: és elkezdhetjük mi kiválogatni azokat a meséket, filmeket: amelyeket nézzenek a gyerekeink.
Persze ez időt vesz igénybe: ezért a szülő inkább beteszi a Cartoon Networkot, hogy a gyereket foglalja le arra az időre míg ő: főz, takarít, most vagy épp számítógépezik.

Ezt a bejegyzést elsősorban a szülőknek írnám: segítségképpen. Másodsorban azoknak akik gyerekkorukban nézték ezeket a meséket: számukra jó lesz visszanézni vagy visszaemlékezni ezekre.


Ezeken nőttem én fel:
Nem vagyok különálló: én is néztem meséket. Mindig vártam a szombat és a vasárnap reggelt, mert ilyenkor a TV2, RTL Klub, M1 (akkoriban MTV), M2 és Duna TV gyerekműsorokat közvetítettek. Az első kettő újakat, az utolsók pedig a régi magyar meséket közvetítették.(általában) Azután bekötöttük a kábel tv-t: és elkezdtem nézni más adókat is. Főleg a német csatornákat: jó kis mesék voltak. De nem: sajnos nem tanultam meg jól németül. (Vox, Pro 7 és RTL) A Pro 7 -en ismertem meg előszőr a Simpson családot.
Volt még egy olyan, hogy Cartoon Network. Akkoriban jó és szórakoztató mesékkel volt teletömve. Kinek köszönhetően? Főleg: William Hanna és Joseph Barbera -nak - zsenik voltak. Ők azok:
William Hanna: 1910 - 2001
Joseph Barbera: 1911 - 2006
Amerikai rajzfilmkészítők és producerek voltak. 1957 -ben alapították meg közös stúdiójukat, a Hanna-Barberát melynek számos rajzfilmklasszikust köszönhet a világ. A karaktereik:

Még most is adják ezeket a meséket a Boomerangon. Ajánlom mindenki figyelmébe.
A mostani CN - a nyomába se ér. Éppen most például a Ben 10 megy...
Én mindig ezeket néztem, mert szerettem: mindig megnevettetek: és kérdem én nem ez a lényege? A jó mese: legyen jópofa, szórakoztató és egyedi. Persze a Tom és Jerryben is voltak verekedések: de vért én nem láttam soha benne!
Menjünk Tovább. Ezek a mesék voltak a kecvenceim:


 A Mézga család: 

Nagyon szerettem. (még a mai napig is szívesen nézem) Olyan különleges volt, szórakoztató és intergalaktikus. 1960-as, a 70-es és a 80-as évek egyik legnépszerűbb színes, magyar televíziós rajzfilmsorozata. Még most is szokta adni valamelyik Tv adó. (ismétlés)
Írók: Romhányi József és Nepp József
A szereplők pedig:
Mézga Géza
Mézgáné Rezovits Paula
Mézga Kriszta
Mézga Aladár
Dr. Máris Ottokár
MZ/X
„Hufnágel Pisti”
Blöki
Maffia
Kompót
A legjobb magyar mesék közé tehető.

A nagy ho-ho-ho horgász
Óvodás koromban néztem: annyira jó volt. A zenéjét még a mai napig tudom. Csupán 2 évad készült belőle (mindkettő 13 rész) Az első 1982-ben, a második 1984-ben mutatták be. A zenéjét a 100 Folk Celsiusnak és Pethő Zsoltnak köszönhetjük. Visszaemlékszem azokra az időkre: szokszor nagymamámmal néztem és mindketten dalra fakadtunk mikor elkezdték sugározni az TV 1 -en.

Frédi és Béni
Mindenki ismeri őket, hiszen nagyon híresek. Alkotóik: William Hanna és Joseph Barbera, köszönjük!
Annyit néztem őket, hogy volt amikor a kőkorszakban képzeltem már magamat. Az eredeti meséből 6 évad készült 1960 és 1966 között. (166 episzód) Mja és ne felejtsük el, a magyar szinkront: Romhányi József írta: Rímekben! (az eredetivel ellentétben)

Frakk, a macskák réme
Imádtam! Hol vannak már ezek a jó magyar mesék? Nem készítenek manapság semmit (csak elvétve). Annyi jó dolog volt annak idején. Élvezet volt akkoriban a magyar rajzfilmeket nézni: egytől egyig jók voltak! (még a bábmesék is). Néhány fontos dolog Frakkról:
Írta: Bálint Ágnes
Főszereplők: Szabó Gyula (Frakk), Schubert Éva (Lukrécia),Váradi Hédi (Szerénke), János/Suka Sándor (Károly bácsi), Pártos Erzsi (Irma néni)
Zeneszerző: Pethő Zsolt
4 Évad készült belőle (52 rész) 1971-től 1984-ig.
 A rajzfilmsorozat ún. papírkivágásos technikával készült, melynek lényege, hogy egy adott figurának megvan a sajátos „készlete” (testrészek, fejek, lábak, karok), amelyek tetszés szerint változtatók. Tehát ha egy szereplőnek például új arckifejezésre van szüksége, egyszerűen csak ki kell cserélni a fej darabkáját a megfelelő arckifejezést tartalmazó papírkivágásra.

Pumukli
Jaj, hogy vártam mindig ezt a rajzfilmet: annyira szerettem, hogy azt le se írhatom. Ezt az NSZK-magyar televíziós sorozatot először 1979 és 1988 között mutatták be. Magyarországon a Duna Tv közvetítette sokáig. (még talán most is adják) Meg persze ment a TV1, TV 2-őn (az állami) és a wikipedia szerint az RTL Klub is adta. (talán igaza van, de én erre nem emlékszek) Több Pumukli is készült, mint: Pumukli kalandjai, Pumukli a tengeren, Pumukli és a kék hajómanó és Pumukli – Kaland a cirkuszban. 3 évad : 65 episzód.
Hiányzol Pumukli!

No, megállj csak!
Vagyis eredeti címén: Nu pagagyi, a szovjet Tom és Jerry - csak itt farkas van és nyuszi. A lényeg azonban ugyanaz. A farkas minden áron el akarja kapni a kis nyuszkót: néha sikerül, de a tapsifüles ügyesebb és mindig meglóg. Ritkán kaptam el ezt a mesét: Csak nagyon homályosan dereng valami. Híres volt annak idején.
1969 és 1986 között készítették.

Pom Pom meséi
Egy újabb zseniális magyar rajzfilmsorozat: 2 évad készült belőle (26 rész), az első 1980-ban a második 1981-ben. Ezt már biztosan tudom: hogy csak a Magyar Televizión volt látható anno. És itt egy idézet:
,,  Hogy kicsoda Pom Pom? Hogy nem ismertek? Hohó! Igazán senki sem ismer, mert hol ilyen vagyok, hol olyan. Bámulatosan tudom változtatni az alakomat: ha akarom, olyan vagyok, mint egy szőrpamacs, vagy paróka, vagy egyujjas kifordított bundakesztyű, vagy szobafestőpemzli, vagy papucs orrán pamutbojt. Most leginkább szőrsapkához hasonlítok, ahogy ülök az ágon, egy szép hosszú ágon, föl-he-he-he, le-he-he-he, mivel egy szellő hintáztatja az ágat...''

Menő Manó
Azaz: La Linea. (Olasz) Mennyire egyedi volt ez az animáció, hihetetlen. Osvaldo Cavandoli nevéhez fűződik az egész sorozat: 90 rész készült belőle... és csupán 2-3 percesek. 1971 – 1986 között vetítették a Rai olasz Tv csatornán... Néhány évre rá azonban meghódította a világot. Magyarországon is sokat adták, rövid volt ... ezért ha véletlenül nem volt mit betegyenek 2 film (vagy műsor) közé - betették a vonalas mesét... Ami egyszerű, de mégis zseniális. A figura röhögését még most sem felejtettem el.

Mekk Elek, az ezermester
Ezt valamiért nem szerettem, mégis néztem, mert mikor csak a Magyar Televizió ment nem volt más választásom. Amúgy nincs sok része: csupán 13 (1 évad) - tehát mind ismétlődőtt. AKi annak idején Mekk Elek rajongó volt: hamar megtanulhatta kívülről a szövegét.

Mirr-Murr, a kandúr
Na ez már azonban tetszett. Olyan szimpatikus kis bábfilmsorozat volt. (Író: Csukás István) Magyar televizión adták... a híres Esti Mesében, mielőtt fogat nem mosott volna a Maci. Eredeti sugárzás 1971 – 1974 között volt. Tyúúú de régen. 4 évad ment le, összesen 52 résszel. A sorozat főszereplői pedig: Kiscsacsi, Mirr-Murr és Oriza Triznyák. A mostani gyerekek is élveznék szerintem.

Rózsaszín párduc
Mindig azon tűnődtem: milyért rózsaszín a párduc? Nem lehetett volna pl: zöld vagy kék... lila vagy hupikék? Még most is híres: film is készült vele meg minden. De én a régi, eredeti változatot szerettem. Nagyon jó volt. 1964-től 1980-ig készült, Friz Freleng és David H. DePatie által. Mja és nem magyar: hanem Made in USA: 4 évad, 82 episzód.

A bolygó kapitánya
Persze, mint minden fiú én is néztem Pókember, Batman és X-Man-es meséket. Az úgynevezett fiús mesék közül ezt emelném azonban ki: szerettem és talán minden részét láttam, annyira rákattantam akkoriban.
Mi tetszett benne? Hogy nem egy egyszerű amerikai rajzfilm volt: hanem erőteljesen épített a környezetvédelemre és a társadalmi problémákra. Valljuk be: elég kevés ilyen látott napvilágot. Minden egyes rész egy ilyen téma körül forgott (pl. lég- és vízszennyezés, túlnépesedés, erdők kiirtása, AIDS), amit a rész végén egyfajta társadalmi közleményben megerősítettek a nézőkkel.
Az 5 főszereplő tehát minden egyes részben a bolygónkért kűzdöttek. Ha nem tudták maguk helyrehozni a dolgokat: a gyűrűjűket a magasba emelték és kiáltották:  tűz, víz, szél, föld és szív. Ezeket külön-külön is használhatták, de erejüket egyesítve megjelent A bolygó kapitánya (Captain Planet), egy nagyon erős, okos, természetfeletti erejű szuperhős, akinek egyetlen gyenge pontja a szennyezett környezet. Legyengíti, megbénítja a nukleáris sugárzás, a szmog, a sötétség.
Hát nem csodálatosan hangzik ez a rajzfilm? DE!
Talán ez a mese is befolyásolt a mai környezettudatos énem kialakulásában.
6 évad ment le (113 episzód) : nálunk a TV2 -n volt látható kb 1995-2000 között. Tyúha!

Magyar népmesék
Felejthetetlen... A mostani gyerekek nem az ilyenekhez vannak szokva... de én annak idején annyit néztem, és úgy szerettem. Ez az igazi mese.
Fontos tudni:  A rajzfilmsorozat ötlete Mikulás Ferenc stúdióvezető fejében fogant meg. A tervező, rendező, szakértő Jankovics Marcell volt. A Magyar népmesék (1977-től) felejthetetlen népmesei történeteket dolgoz fel ötletesen és a mesék eredeti humorát egy kis képi humorral szövi át. A Pannónia Filmstúdió Kecskeméti Műtermének egyik legnagyobb sikere, mely a hazai rajzfilmgyártás aranykorából való. Mikulás Ferenc elmondása szerint a sorozat létrejöttéhez hozzájárult az idő szelleme, mert akkoriban felkapottá váltak a néprajzi témák. Valamint az is tényező volt, hogy a fiatal filmstúdiónak nemigen volt anyagi kerete forgatókönyvekre a kezdetekben. Fontos volt még az alkotók által kedvelt paraszti kultúra kincseinek megmentése is.
Összesen 9 évad ment le: 100 rész. Napjainkban már nem készítik, de beszerezhető DVD-ken az egész kollekció. Jó, hogy meglegyen: igazi klasszikus.
Na meg persze, ahogy kezdődött, a kismadárka... a minták és a narráció: profi kivitelezés. Gratulálok a készítőknek!

Balu kapitány kalandjai
Szerettem a Walt Disney rajzfilmeket is... de nagyon. Most nem sorolom fel az egészet, hiszen egy könyvre való van: s ugyebár ez csak egy blog... Úgyhogy csak Balu kapitányt említem meg (angolul: Tale Spin), mindig megnéztem. Nagyon kalandos volt, élveztem... a magyar szinkron is besegített azért. Balu szinkronja: Rajhona Ádám, még most is a fülembe cseng. Csak 1 évad ment le: de 65 résszel. 1990 -től kezdték el sugározni. Magyarországon az RTL Klub -on volt látható.

Vizipók-Csodapók

Ezt sem hagyhatom ki. Igazi klasszikus: nagyon élveztem. Remekmű! 4 évad, összesen 40 rész... és a Magyar Televizión volt látható: általában az Esti Mese Macija lepett meg minket mindig egy résszel, lefekvés előtt. Eredeti sugárzás: 1976 - 1984.

Sebaj Tóbiás
A magyar mesék különlegessége: ez a gyurma mese: néha néztem, de ahogy visszaemlékszem elég keveset adták a Tv -ben. Amikor kifogtam, nézve: mindig azon tűnődtem, hogy hogy tudták ezt a mesét így megcsinálni? Ki gyúrta ezeket a figurákat...és hogy kerültek oda, hiszen a készítők kezeit nem látom? Egy kicsit furcsa volt. 1983 - 1984 között készült, Magyar Televiziókon, na meg a Dunán volt látható. Író: Csukás István. Csupán 26 rész készült.

Égből pottyant mesék
Ezt a mesét sem fogom elfelejteni egyhamar: egy időszakban mind ezt adták a M1 és M2 -őn. Olyan fülbemászó a dal, hogy bármikor elénekelném bárkinek.
Itt van:
Tágas égen andalog
Fénylik, mint a csillagok
Tán egy lámpa? 
Á, dehogy!

Tágas égen andalog 
Bámulják az angyalok 
Tán egy UFO?
Á, dehogy!

Tágas égen andalog 
Száz meséjét hallgatod 
Tán a dédi?
Á dehogy! 

Tágas égen andalog
Tán te vagy, vagy én vagyok
...vagy a Kovács Pisti?! 
Á dehogy! 

Hát akkor mi? 

Egy madárlátta fehér felhő
Égből pottyant ejtőernyő!

...na de hogy lesz ebből mese?

Majd segít rajtunk e mesét rejtő 
Szivárványszín ejtőernyő!

A mai nap éppen megfelelő arra
Hogy a hangya Holdra szálljon!
Szánkba cukorkák repüljenek
A varázslat valósággá váljon!

Redező és szereplő is egyben: Levente Péter. Olyan jól kitalálta ezt a műsort. Egyedi volt akkoriban. A lényege az volt... hogy Levente Péter és Gryllus Vilmos óvodásokat fogadnak a színpadon, akik hoznak rajzokat (maguk készítették). Ezekből a rajzokból szépen kívágják a karaktereket és indul a mese. 1991 -től volt látható: sajnos nem tudom meddig. A keresgélésem oda vezetett, hogy rábukkantam a mese Facebook oldalára. Fogalmam sincs ki üzemelteti. (lehet maga Gryllus Vilmos)

Gógyi felügyelő
Eredeti cím: Inspector Gadget.
Hát a neten azt írja ez a magyar címe: de én Bigyó felügyelőre emlékszek. mna mindegy. Ez is a kedvenc meséim között szerepelt. Sokat néztem. Érdekes volt... és látványos, mna meg szórakoztató. Húúú és figyelj: amerikai-kanadai-francia-német-brit: angol-japán televíziós rajzfilmsorozat. Mna ez aztán globális mese. 86 rész készült (az eredetiből) : 1983 - 1986 között. Én anno a Fox Kids csatornán láttam. (ma: Jetix)

Kengyelfutó Gyalogkakukk

Eredeti cím: The Road Runner Show
Zseniális. Komolyan, mikor ezt a mesét néztem, mind jött hogy fussak egyet a tömbház körül. (bip-bip-elve) Eredeti Sugárzás 1971 - 1972 ABC televizió. Magyarországon az RTL Klubon a 90-es években volt látható, meg azt hiszem a Cartoon Networkon. Gyártó: Warner Bros.

Maci Laci kalandjai

Eredeti cím: Yogi Bear. Élveztem ezt is nagyon. csak most így studírozva a meséket épp ájuldozok: hogy mennyi mindent néztem én akkoriban. Hihetetlen!
Hanna-Barbera mese és igen amerikai: 1961 - 1988 között készítették. Én meg szépen RTL Klubon néztem a 90-es években. Nemrég, 2010 -ben készítettek egy animációt róla (3D), nem láttam: de nem is akarom. maradok az eredetinél.

Nils Holgersson
Utoljára hagytam azt a mesét: ami a legeslegesleg kedvesebb volt számomra. Meghatározta a gyerekkoromat. Selma Lagerlöf (Nóbel -díj) regénye (1906 - 1907) alapján elkészült ez a svéd-csehszlovák-japán gyártású rajzfilmsorozat, ami úgy tökéletes ahogy van. 52 rész. Csodás! Talán nemsokára újból megnézem. (felidézem a múltat). Első sugárzás: 1980 - 1981 között, a magyar pedig: 1988 -ban - pont amikor születtem. Ezt valami jelnek veszem.
A Magyar Televizión néztem és: Mindig. nem volt olyan, hogy lekéssem. Mindig vártam. Meg is mondtam a szüleimnek: mna nektek most nincs TV-zés, mert kezdődik a Nils! Értem? És ők mondták: jól van fiam, nézzed. Tudták, hogy szép mese és hagyták, hogy nézzem.
Ilyen meséket akarok látni a mostaqni csatornákon is!
Eredeti címe: ニルスのふしぎな旅
Na ezt olvasd ki.

Persze még volt egy csomó mese, amit szívesen néztem... de most csak azokat soroltam fel - amelyeket nagyon szerettem. Sok kimaradt még, és már egy kicsit rossz a  memóriám is. Nem emlékszek mindegyikre. Az biztos, hogy a Hanna-Barbera karaktereit mind ismerem: hiszen mindegyet néztem: amikor tudtam. A Cartoon Network vicces figuráit is élveztem: pl Dexter laboratóriuma, Flúgos futam (ááá de jó is volt), Ed, Edd és Eddy stb. Ma is adják, már amelyiket: de egy kicsit megváltoztt a csatorna - inkább az akciót helyezik előtérbe.
Vannak még magyar mesék, amelyeket nem említettem: Süsü a sárkány vagy a kis Vuk... de a bejegyzésem így is hosszúra sikeredett. Talán egy másik alkalommal kipótolom.

Végezetül annyit szeretnék hozzátenni: hogy a mesék szüségesek egy gyerek számára: hiszen kreativitását nagyban befolyásolja. Csak: figyeljük mit néz a gyermekünk: egy agresszív mese 5 éves korban nem épppen a legjobb választás. Ha tehetjük vegyünk egy DVD lejátszót és saját magunk válogassuk ki a meséket. Ez a legjobb megoldás! A Tv-t iktassuk ki. Így a reklámoktól is kíméljük gyermekeinket: és nem fogunk olyan esetekkel találkozni mint: ,, Anyu, anyúúúú, de anyúúú figyeljél már.... láttam a TV -ben az új Barbiet: kérem szépen ide a kezembe ni , de azonnal! ''


Címkék: , , , , , , , , , , , ,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Keresés ebben a blogban