Kretén Magazin (1994 - 2009)

  Az Első Kretén borítója 1994

     Aki az én korosztályombeli, az biztos emlékszik a Kretén magazinra, amely 1994 -ben látott napvilágot. Én is megvettem néhány példányát, és talán meg is van valahol még. Szerettem. Igaz, hogy én általános iskolás koromban olvasgattam, ma már beleolvasva elég unalmasnak tűnik. Talán a viccek már nem aktuálisak vagy lehet megöregedtem. A Kretén mondata, hogy Másfélkegyelmű humormagazin, 17 év és 11 hónapon felülieknek! Ettől eltekintve szerintem 12 - 18 év közötti korosztály élvezte a legjobban. 15 éven kersztül jelent meg a magazin ... 2009 ben 100 -dik számával búcsuzott a rajongóktól.
     Jó volt, főleg az első 50 számáig...azután (a rendszeres olvasók hozzászolásai alapján) egyre laposabb és drágább lett. 2009 ben 900 Ft körüli árban lehetett hozzájutni. Ez igazából elég drágának tűnik. Lassan-lassan már nem volt rá kereslet, ígyhát abba kellett hogy hagyják.
    Kreténhez kapcsolódnak: Láng István főszerkesztő (aki valójában Broáfka Ottokár főszerkesztő - Innen ered a Címlapon megjelenő Broáf! szócska is), Gotlib- a francia abszurd humor egyik képviselője (magyar leszármazotakkal rendelkezik), még megemlítendőek a Marabu önéletrajzi ihletésű karikatúrái és a fura bogarai : dodók vagy éppenséggel az idegbeteg matektanár Sör Kálmán kalandjai, valamint Varga "Zerge" Zoltán rendkivűli Dállász Paródiája (Csoki és Floki kalandjai).



     Még visszaemlékszek, hogy akkoriban nagyon sok képregényeket vettem az ujságostól. PL: MAD, Tiszta Dili (a dodókkal a képregény), Garfield (talán még most is kapható) stb Élveztem az akkori vicces képregényeket. Ma már nemhiszem, hogy a fiatalok az internet korszakában vennék az ilyen tipusú magazinokat.
Ebookok világát éljük, s így a szokásos újságok, magazinok áttérnek lassan- lassan a digitális szférába. Nyomdászati kölcségeket nem kell fizetni, ezért az ebookok sokkal olcsóbbak. De azért , szerintem a könyvnyomtatás nem fog teljesen "kipusztulni", hiszen sokak számára egy könyv kézbe vevése és az illata felejthetetlen érzést nyújt.
Mna de azért megjegyzem jól eltértem a témától mna de mindegy ...
(Forrás: http://index.hu/kultur/klassz/2009/12/30/kreten_magazin_elt_15_evet Köszönöm az index nevében.)

     Végezetül néhány hozzászólást copy pastezok be egy fórumról a Kretén magazin kapcsán:

2010.01.03 22:55:21nagymarci

ANNYIRA azért nem volt drága.
Minden magazinnal piszkosul felment az ára mostanság, értelemszerűen a Kretén se volt kivétel.
Az viszont tény, hogy messze túljutottak a csúcson.
A nyolcoldalnyi szakállas "viccö" pedig mindig is azonnali továbblapozást érdemelt.
Ezzel együtt kár érte. Nagyon.

2010.01.02 16:52:51Ubastard

Ez is az urbán kultúránk része volt :)
régen éheztem a hülyeségre! :) de manapság már nem voltam vevő erre a műfajra, nem tudtam már nevetni... ilyenkor érzem, hogy öregszem, lehet a szerzők is, és lehet ezért nem tudtak megújulni? nem tudom.
Bízzunk benne, egyxer valaki felkarolja még a nevet, ha nem megmarad nekünk egy érzés amit a kretén nyújtott R.I.P.

2009.12.31 13:24:07Coyote82

nagyon sajnalom. Sokaig vettem a Kretent, aztan teny, hogy egyre vekonyabb lett, es az igazan vicces irasok is el-elmaradoztak. Neha meg Gondocs es Marabu sziporkazott, na meg Gotlib muvei csinaltak ki... de amugy hatarozottan romlott a szinvonal, az ar meg csak ment felfele.

2009.12.31 11:16:14mf_laca

Nekünk gimiben okozott nagyszerű órakezdeteket, 2000-ig. Azt hiszem, az első 25-30 számot láttam, azok nagyon rendben voltak. A megragadt poénok közül a "Black&Decker, a panelház hegedűje (ez Bidison-os volt)" meg a Hirdessen férfival jut eszembe hirtelen, a MAD-ből sokra emlékszem. Jajj, meg a "Mr. Smith azért nem vigyázott jobban, mert azt hitte, hogy a jósnő csak képletesen értette" - és eltapossa egy háromemeletes csirkeláb.
És van Sör Kálmános saját készítésű pólóm! Egy versenyen az volt a csapatunk neve, hogy NA!
Marabu munkáit meg úgy általában bírom.
A Dállászon akkor sokat röhögtünk, de valszeg most gyerekesnek tűnnének, ha ismét megnézném. Ennek ellenére még mindig azt mondom, hogy a Kretén egy jelentős része kifejezetten igényes humort képviselt (lásd Dodó pl.).

2009.12.30 22:20:31walterhal

Egyik legnagyobb utcai vigyorgásom a Kreténhez kötődik- kösz nekik! Még az Erzsébet téri buszpályaudvaron kértem egy Kretént - kb ötven éves, kosztümös nő, irattáskával - és az eladó nem akarta elhinni, hogy ilyen újságot vásárolok! Alig akart kiszolgálni. Hát ha tudta volna, hogy bele is olvasok! Használt!...

Itt megtekinthetőek az összes Kretén boritólapjai

Letöltés : Kretén 1-36
Útmutató: kinyílik a 4shared letöltő oldal: klikk letöltésre. (lehet kell várni) Be van csomagolva: ezért a kicsomagolásához szükséges valamilyen program: pl ez: http://www.rarlab.com
A magazinok jpg formátumban vannak digitalizálva.
Jó szórakozaást!
Címkék: ,

13 megjegyzés:

  1. Köszi, leköteleztél :D Nagyon régóta vágyom egy kis nosztalgikus kretén olvasgatásra.

    VálaszTörlés
  2. Hihetetlen, hogy csak ennyi komment jott! Nagyon koszonom Neked ezt az oldalt, a sok munkadat vele, mindent! :)))))

    VálaszTörlés
  3. Csak most akadtam rá (2015), de nagyon örülök és kösz a belefektetett munkát!

    VálaszTörlés
  4. Szuper, köszönöm! nagy öröm lesz újra..:-))))

    VálaszTörlés
  5. Ami bennem többek között megmaradt: a Desodora képregények egyikében egy gonosz, csúnya idős nő egy szobrot lökött le az erkélyről valakinek a fejére. Amikor megkérdezték a gonosz nőt, hol volt, azt mondta: "Bepúdereztem az orrom"...

    VálaszTörlés
  6. itt ismertem meg Gary Larsont - amelyért azóta is milliárd hála

    VálaszTörlés
  7. Kreten es a te munkassagod a magyar kultura resze orokre.

    VálaszTörlés
  8. köszöntem szépen a letöltés lehetővé tételét! :)

    btw, én középiskolás koromban (91-95) csak pár számot olvastam, és később, 'érett fejjel' (20onsok-30+ évesen) kezdtem el újra olvasni, szerkesztőségből megvásároltam összes régi számot (kivéve a 4.-et, ami már nem volt elérhető), valamint megvolt (talán összes?) magyar Mad + Mad Évkönyv :D
    csak aztán volt párom fiának adtam a készletet, mert hogy már túl 'érett' vagyok hozzá..... :D

    VálaszTörlés
  9. K I R Á L Y :D
    Köszi szépen!
    Üdv, Olivér

    VálaszTörlés
  10. sajnos már nem működik a link, ha mégegyszer feltöltenéd nagyon megköszönném!!!!

    VálaszTörlés
  11. Sziasztok! 2021, koronázunk. Ahh, mekkora lap volt ez anno... Basszus, hogy elszálltak az évek. A 12 éves lányomnak mutattam ma éppen, a poént, hogy vigyázz, a Paptamások rontják az esélyed a nőknél.. :) Egy szót nem értett belőle, meg a lapot sem értékelte, Dodót, stb.. Gyerekek, már dínók vagyunk, nah. :-)

    VálaszTörlés
  12. Sziasztok! 2021, koronázunk. Ahh, mekkora lap volt ez anno... Basszus, hogy elszálltak az évek. A 12 éves lányomnak mutattam ma éppen, a poént, hogy vigyázz, a Paptamások rontják az esélyed a nőknél.. :) Egy szót nem értett belőle, meg a lapot sem értékelte, Dodót, stb.. Gyerekek, már dínók vagyunk, nah. :-)

    VálaszTörlés

Keresés ebben a blogban