Telefonjaim az évek során ... Androidra Váltás


     Az évek során a képen látható mobil telefonokkal rendelkeztem. 
     Mire is kell mobiltelefon? Telefonálásra és sms írásra: azonban a mai világban ezek a kütyük másra is képesek. Megjelentek az okostelefonok, amelyek egy pentium 4 -es számítógép (sőt egyes drágább smartphonok 2-3 magos processzorral rendelkeznek) teljesítményére is képesek. Megváltozott a világ, a körülöttünk lévő dolgok megokosodtak. A mobiltelefongyártó cégek pedig hihetetlen iramban gyártják ezeket a készülékeket.
     Az én telefonjaim bemutatása előtt egy kicsit kitérek a mobilszolgáltatókra.


Romániában a Connex (Vodafone elődje) volt az első mobilszolgáltató, (1997) A francia Orange nemsokára rá jelent meg a román piacon, és rögtön kielőzte vetélytársát. Emlékszem, hogy akkoriban a hívások centekre mentek. A mai percbeállításos rendszer már megszokott. Elképzelhetetlennek tartjuk már, hogy a mobiltelefonunkon ne legyen valami opció, de sok országban nincsenek még ilyen beállítási lehetőségek és még a mai napig is tarifákkal rendelkeznek. Nincs már olyan probléma, hogy: ne beszélj sokat, mert lemegy a centem!  Átlagosan 2000 percet lehet beállítani (román szolgáltatóknál) kedvező áron: ezt a mennyiséget pedig nehezen lehet lebeszélni. Legalábbis én így vagyok vele, igaz, hogy nem szeretek hosszasan diskurálni. Jelenleg Orange még mindig a vezető poziciót foglalja el a román mobilszolgáltatók piacán. Utánna a Cosmote ( Cosmorom -ot váltotta le 2005-ben) és a Vodafone áll. (ugyancsak 2005-ben lépett a román piacra a Connex helyett). Még voltak és vannak is próbálkozások új mobilszolgáltatók részéről, azonban eddig ez a 3 a legnagyobb. A Zapp-ra lehet még emlékszik valaki: jó szolgáltatást biztosított és a hálózata is nagyon szépen kiépült az évek során. A versengés miatt azonban leszorult.
Ami új és szerintem nagyon is piacképes: az RDS-RCS által kínált Digi Net Mobil Internet, amelyet hát én is használtam 1 évig. Kötsz velük 1 év hűségidőt és cserébe kapsz egy USB Modemet ingyen (amit majd vissza kell adj 1 év után) és mindössze 15 lejért (3 euró) hónaponta használhatod bármennyit és persze bárhol ahol van Digi 3G - s lefedettség. Nagyon jól megy (más mobil nethez képest) és aki sokat utazik annak ajánlom, hiszen a román piacon ennél olcsóbb és jobb mobilinternet nincs. HSDPA technológián alapul a sebessége pedig 7,2 Mbps: hónaponta kapsz 5 GB -ot és ennek az elhasználása után lecsökken 256 kbps-re. Nagyon is elfogadható: főleg okostelefonokon tökéletes. (persze nem árt ha van egy Dual Sim-es telefonod, hogy ne mind cserélgesd a kártyákat) A mobilszolgáltatás területén is eléggé halad felfele, hiszen 2 euróért korlátlanul hívhatod a Digi hálózatban lévőket, a hálózaton kívülieket pedig elfogadható percdíjakon. Ez a szolgáltatás nagyon is tökéletes, ha pl. a családod is bekapcsolódik ebbe a hálózatba vagy épp a barátnőd, barátod: akivel a legtöbbet beszélsz. 
     A szolgáltatókról ennyit. Most pedig bemutatom azokat a telefonokat, amelyekkel én rendelkeztem az évek során.


     13 éves voltam, amikor beléptem a mobiltelefonok világába. 2000 táján a mobil piac még csak a kezdetleges fázisban volt. Visszaemlékszem azokra az időkre: szép volt. Az osztályban (7 -be járhattam) kevésnek volt mobiltelefonja, de lassan-lassan mindenki szert tett legalább egy nokia 5110-re. A nagy divat akkoriban a Nokia, az Alcatel, a Siemens és a Sagem volt. Ezek voltak a jók ... Ma már ezek közül csak a Nokia tudott némileg versenyben maradni.
    Nokia 5110: az első telefonom. Az akkoriak között a legjobbnak számított. Igaz, egy kicsit nagyobb, vaskosabb volt a többiekhez képest, de megérte: hiszen egy nagyon jó készülék volt. Még most is megvan valahol... és működőképes!!! Ezen futott a Snake 1.0 verziója. Rengeteget játszottam rajta , koptattam a gombokat keményen: dehát akinek volt ilyen az tudja, hogy nem lehetett abbahagyni. Adtuk át egymás telefonját, és próbálkoztunk, hogy meg tudjuk-e dönteni a rekordokat
    Nokia 3310: Mindenkinek volt ilyen telefonja. Ha nem 3310-es akkor 3330- as vagy 3410 - es amelyek nagyban hasonlítottak egymáshoz.. Jó kis telefon volt, talán ez volt a Nokiának a legsikeresebb készüléke. Az üzletekben sok kiegészítőt lehetett hozzá kapni. Cserélhetted a külsejét, mindenki az ízlése szerint egyedivé tehette. Különleges volt ...
    Alcatel OT 311: Ez volt az első telefon, amit vettem és úgymond nem örököltem. A bemutatott telefonok közül ezt és az új telefonomat vettem saját pénzből. A többi 8 -at pedig, vagy a testvéremtől kaptam vagy éppenséggel elcsereberéltem más típusokra.  Nem voltam úgy oda (és a mai napig sem) a telefonokért.
Ez a kis Alcatel első ránézésre megtetszett.  Nagyon kicsi volt, könnyű és vékony. Hátránya: a középső menü gomb (a multifunkciós le-fel és menü parancsokat végzett el) egy bizonyos idő után már nehezebben reagált. Volt rajta egy nagyon hosszú Marióhoz hasonló ugrálós játék, amin rengeteget játszottam. Szerettem: hamar a szívemhez nőtt (húúú de megható). Még  mai napig is gondolkozok rajta, hogy hol is van ez a telefon. Sehogy se jut az eszembe, hogy kinek adtam, vagy hova tehettem. Nosztalgiázni még elnosztalgiáznák vele az biztos.
    Nokia 5210: Kaptam, nem használtam sokat, mert nem nagyon tetszett. Gumis volt: leejtetted és állítólag megvédte az ütésektől. KB 3310 -es gumibevonattal.  Egyedisége csak a hamar szétszerelése (ahogy a 4- dik képen is látszik) és a gumírozott külsejében rejlett.
    Nokia 1110: A tesómtól kaptam olaszból egyik karácsonyra , vagy a szülinapomra. (összemosódik, hiszen szülinapom elég közel van a karácsonyhoz) Ezúton köszönöm nagyon szépen és pesze a többi telefont is!!! (egy részét) Ez a telefon nagyon de nagyon jó: és a mai napig is sokan használják. Nincs rajta net, nincs rajta Videó player vagy a fene tudja még mi, de amiről a telefon kéne szóljon, abban tökéletes: és talán a legjobb. Lehet rajta beszélni, sms-t írni, van naptár rajta, hogy megnézd épp milyen napra esik szilveszter, van ébresztőórája, mna meg a felső részén egy kis égő... ami elemlámpaként funkcionált. ... minek kell ennél több? Az akkumulátora pedig hihetetlen volt: nem hazudok!: 2 hétig bírta feltöltés nélkül. A mai 1 napos üzemidejű okostelefonok irigykedhetnek... azonban változnak az idők ... és amiért én támogatom a fenntartható fejlődést: túladtam kb 1 év után rajta.
Nokia 2610: Testvérem ajándéka. Remek készülék. Funkciója hasonló az 1110-hez. Akkumulátora is hasonló erősségű volt. (ez is eltartott minimum 1 hétig) Ami nagyon tetszett benne, hogy már lehetett rajta hallgatni rádiót, aminek nagyon örültem: na meg színes kijelzővel rendelkezett. (nagyon kezdetleges) ...  de fenntartható fejlőőő...igen jött az újabb modell
Nokia 1680: cserebere: 2610-es helyett: mp3, kezdetleges VGA kamerával is rendelkezett már. Sajnos hiába tudta már ezeket a funkciókat is: nekem nem tetszett: gyenge volt: és a külseje hamar tönkrement. Akinek kell: megvan darabokban.
Sony Ericcson K300i: ez már jobb: első Sony telefonom. Menüje más mint a megszokott Nokiának, ami tetszett is. Valahogy már beleuntam a monoton Nokia menübe: ez a k300i model pedig épp jól jött. Híres modell volt 2005 táján, csak az a baj, hogy én 2010-ben használtam: de amint már említettem engem nem érdekelnek az ilyen divat őrületek.
Nokia N70: Ez már volt valami. Elég sokat tudott a 2005 kiadásához képest. A sógoromtól kaptam, ő nem használta ki a funkcióit: ezért nekem adta. Sok ideig tetszett, azonban egy idő után már bosszantott. Nagy telefon, nem fért a zsebembe. Nagyon hamar lemerült (1 nap), pedig még okostelefonnak sem lehet mondani. A zene lejátszása bozasztó volt: egy külön az N Nokiákhoz gyártott fülhallgatóval lehetett hallgatni: amit nagyon el is csesztek: kényelmetlen, és jó nagy volt (mindig esett ki a fülemből). Az ára ennek ellenére nagyon borsos volt sok éven keresztül. Némileg 2009-ben csökkent. Az akkori időkben ritkaságnak számított a 3G és a frontális kamera miatt.
Videóbeszélgetésekre tervezték és főleg üzletembereknek ajánlották.
Az n70 -esnek a funkcióit én sem tudtam kihasználni: hiszen nem volt hogy: Videóbeszélgetést nem tudtam folytatni senkivel, hiszen imserőseim között senkinek sem volt ilyen telefonja, zenét nem tudtam hallgatni, hiszen a fülhallgató mind esett ki a fülemből, csak ritkán interneteztem vele, hiszen elég kényelmetlen volt rajta a böngészés. Amit igazán kihasználtam az a 2 megapixeles kamerája volt, hiszen megfelelő fényviszonyokban elég jó képeket lehetett vele készíteni.

Volt egy kis félretett pénzem és gondoltam itt az alkalom, hogy lecseréljem. A kritériumaim ezek voltak:
- márkás legyen
- legyen rajta mp3, és menjen bele bármilyen fülhallgató ... 3,5 mm
- touchscreen: hogy haladjak a korral
- legyen legalább 3 megapixeles kamerája
- tartson legalább 2 napig az aksija
és ami a legfontosabb volt: ne legyen nagy: mert nem szeretem a jelenleg divatban lévő nagy képernyőjú okostelefonokat. Valahogy nem értem a nagyságuknak a lényegét. Mit akarnak rajta csinálni?

Ezért 2 telefon jött szóba: Samsung Galaxy Mini és Sony Xperia X10 Mini Pro.

     Szerencsémre vagy nem: Az Xperia X10 Mini Pro-t vettem meg. A boltokban megközzelítőleg 700 lejbe kerül (150 euró). De minek adjak ki ennyit ha meg lehet venni okazii.ro -n? Használtan megkaptam 300 lejért (60 Euró) : memóriakártyával, töltővel és eredeti fülhallgatóval. Az illető vigyázott rá, és eléggé újnak nézett ki. Nem volt semmi baja: igaz nekem is szerencsém volt, hiszen az ilyen oldalakról nem ajánlott venni ilyen dolgokat. Sokaknak írtam és alkudtam: Van aki hamar beleegyezett még az 50 lejes engedményembe is, ezért az én furfangos okazii taktikám miatt az ilyet nem vásároltam meg. Ez a srác mindössze 20 lejt engedett az árból: megmutatta kamerán és mondta, hogy nincs semmi baja: eladja, mert akar venni egy új telefont. Kérdezgettem tőle össze-vissza : válaszokból általába megállapítható, hogy titkol - e valamit vagy sem. Megvettem és boldog vagyok. Az okaziin még volt egy mini pro- s : 400 ért adta volna a telefont. Lealkudtam 350-re, de egy kis beszélgetés után rájöttem, hogy nincs minden rendbe azzal a telefonnal. Rá egy hétre a jóslatom bevállt: már az árát levitte 199 - re, és odaírta, hogy a képernyője meg van karcolva +  a billentyűzete nem világít.


     Boldog tulajdonos lettem: nagyon szeretem ezt a praktikus kis mindenttudó kis készüléket. Először egy kicsit féltem, hogy nehezen tudom majd megszokni az androidot: de nem, nagyon egyszerű és praktikus. Már tudom, hogy miért vállt ennyire híressé. Egyszerűen zseniális. Hamar meg lehet szokni-tanulni. Én már 1 nap után megtanultam és teszteltem egy csomó dolgot rajta. Pl. Már az első héten rootoltam és megpróbáltam feltenni az Ice Cream Sandwich új Androidot. Az instalalás után azonban nem indult el a telefon és újra kellett tegyem a 2.1 es gyári verziót a Sony Update Service programmal. Ezt az új Android átváltást azért szerettem volna véghezvinni, mert sajnos a programokat nem lehetett telepíteni a memóriakártyára, hanem csak a csekély 128 MB -os telefonmemóriájára. De annyit böngésztem fórumokon, hogy végre találtam egy jó kis programot, amellyel a feltelepített dolgokat áttehetem a memóriakártyára: Link2SD alkalmazásról beszélek: a többi SD-s áthelyezéses App nem működik, csak újabb android verziókkal. Szerencsémre megtaláltam ezt a progit és már teljesen meg vagyok vele elégedve.
     Tetszik benne, hogy kicsi, elfér a zsebemben: és ennek ellenére mindent tud. Stabil és a Wi-Fi is nagyon jól működik. Ami még nagyon hasznos benne, az a Qwerty kicsúsztatható billentyűzete, ami nagyon hasznos sms-s íráskor, internetezéskor és persze chatelés során. Hiába kicsi, hamar meg lehet szokni. A kamerája 5 megapixeles, nagyon jó képeket csinál. Az üzemidejére sokan panaszkodnak fórumokon. Igen, 1 napot tart kb ha sokat járkálsz vele és be van kapcsolva a wi-fi : de ez már minden okostelefonnak az átka: meg kell szokni. Én vettem egy másik akkumulátort 25 lejért (nem eredeti, hanem valami Cuwan márka), ami az olcsóssága ellenére rendesen működik. Egyszerre azonban 1 -et használok. Nem váltogatom őket: hanem az egyiket rendesen feltöltöttem és ha valamiért a telefont nem tudom feltölteni, hamar átcserélem.

     Mit szoktam rajta csinálni? Filmezni, néha rádiózok, netezek rajta ha nem vagyok otthon... meg össze-vissza nyomkodom. Eddig még csak ismerkedek vele: még új. Ami biztos, hogy ez a telefon sokáig a tulajdonomba lesz: szeretem. Az iPhoneokat meg csak hasznáják a nagymenők: nekem nem tetszik és nem azért, mert nincs rá pénzem. Másra is kölhetném a vagyonom: legyünk komolyak annyiba kerül mint egy jó fajta i7 -es processzorral ellátott notebook?

     Dehát ez a világ,  bármiben találsz hibát ... semmi sem tökéletes : csak anyám töltött káposztája: nyámi - nyámi!
    

Címkék: , , ,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Keresés ebben a blogban