Életmódváltás

2015 októberében úgy döntöttem itt az idő, hogy változtassak rendszertelen táplálkozási szokásaimon. Olvasgattam különböző tanulmányokat e témakörben, hogy azért ne csesszem nagyon el a dolgokat. Kialakítottam a saját programomat és szerencsére működött. Lássuk hát...
Előzmények - 18 éves koromig, nem volt semmi probléma, normális testsúly és jó volt a közérzetem.

Sokat mozogtam: hintáztam és sokat sétáltam a szüleimmel - kevesebb kaja volt a polcokon és persze kevesebb választék is. Nem volt kebab, hamburger és KFC, Coca - Colát is ritkán ittam - ezért a hizási faktor a zérót nem ugrotta meg sosem. A viccet félretéve... haladjunk inkább tovább.
E kép elkészültekor kb 16 éves lehettem - szerintem jobb nem is lehetne. (testömegindexre értem)
XII osztályig kb így néztem ki:
Közös kép az egyik legjobb barátommal, akit ugyancsak Zoltánnak hívnak. A napszemüveg az apámé.
Teltek, múltak az évek ... és felköltöztem szüleimtől 80 km-re, Kolozsvárra. Beiratkoztam egyetemre (Földrajz, Babes - Bolyai) és elkezdődött a nagy hízási fázis, eleinte fokozatosan, 2 év után viszont nem akart lecsillapodni.
Itt pl már látszik a kikerekedett arc és a pocak feltűnése. Okai: rendszertelen evészet és a mozgás hiánya. Tisztába voltam vele, hogy ez nem jó így, de valahogy leszartam az egészet.
2010-2011 körül készülhetett...
Ez meg egyetemi éveim alatt... + sörreklám
A maximum: 93 - 95 kg volt - ha jól emlékszem. A mesteri egyetemi fokozat után hazaköltöztem, és elkezdtem biciklizni és egy kicsit moderáltabban enni. 76 kg lett az eredmény.
Felvettek egy zilahi céghez: mint fuvarszervező, és az ülő munka hatására, elkezdett megint rossz irányban haladni a mérleg mutatója. (nem tudtam beosztani az időmet, sportoltam ugyan, de nem eleget) 2015 nyarán 82 kg -ot meglátván két lehetőségem volt: vagy megint leszarom, vagy akaratomat maximalizálom. Szerencsére utóbbi mellett döntöttem. 
Eleinte nehéz volt: nehezen szokta meg a hasam a könnyebb kajákat, na meg persze a mozgás se ment valami fényesen. (nem a bicikli, hanem a torna) 
Október - November - December
Első három hónap: feszt korgott a gyomrom, és hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem kívántam meg néha egy jó nagy tábla csokit. (vagy fagyit - mert imádtam)
Hogyan is nézett ki egy napom? Reggeli (lightos dolgok: túró, egy kis hús meg zöldség), Ebéd (normál, de sose ettem jólakásig), 17:00 óra fele meg megint valami lightos dolog. Este 19:00 után meg 0 bevitel.
Mellé ráadásként : feszt ittam a citromos vizet. (cukor nélkül - napi 2-3 citrom felhasználásával) 
Fokozatosan fogytam - eleinte nem látszott még rajtam, hiszen az első fázisban nem a hájtól szabadul meg az ember, hanem az izomtól.
Vezettem egy kis excel táblázatot is:
október 10 - 82 kg
november 10 - 79 kg
december 16 - 75 kg
Kép: 2016 január eleje. (Olaszország, Genova - meglátogattam a nővéremet)
Szüleim szerint itt meg kellett volna álljak, de én csökönyösen folytattam a dolgot: mondván magamban, ha már elkezdtem vigyem végig. Még nem éreztem jól magam, és volt még fölösleg...
Azonban végig vigyáztam, hogy ne vigyem túlzásba!
Az étrendem igaz szegényes volt, viszont nem volt olyan nap, hogy semmit ne egyek. (este viszont, csak egy alma volt a menü - az is csak akkor ha nagyon korgott már a gyomrom)
A téli szabadságom után intenzívebben kezdtem el sportolni. (otthoni torna + bicikli)

A napi program:
8:00 ébredés, kaja: pár harapás (tudom nem a legjobb, ezért ezt nem merem senkinek sem ajánlani), 9 - 18:00 munka (17:00 ig dolgozok, de van amikor többet ülök) Munkában saláták elkészítése és megevése. Munka után otthoni ebéd (bármi - de moderato!) Utánna majdnem napi szinten kimentem biciklizni kb 2 orát ... otthon pedig valami lightos kaja és... 1 óra torna.
Áprilisig ez volt a hétköznapi programom: tehát biciklizés mellett tornáztam is: ezért az egész időm eltelt - de nem bánom, kb 3 hét után már rutinszerű volt - nem volt már megerőltető. A szervezeted bármire képes. Meg kell szoktatni vele előbb (kb 1 hónap) - ilyen például a cigiről való leszokás is -
Januar 14 - 74 kg
Februar 21 - 71 kg
Marcius 15 - 69 kg
Aprilis 20 - 64
Áprilisban már elkezdtek felfigyelni rám az emberek: ,,hogy jééé te fogytál, leadtad a hasadat... mit csinálsz? van valami probléma?'' Én meg nem: kösz jól vagyok. (jobban mint valaha)
Áprilistól elkezdődtek az a konverszációk, hogy: ,, na de most már hagyd abba, ne vidd túlzásba ''
Elkezdtem már a tornát hanyagolni (de nemsokára újból beiktatom - mert azért megmozgatja minden poircikádat, ajánlott mindenki számára) időhiány miatt. Helyette munka után mindig kimentem (és még mindig kimegyek) biciklizni, mert szeretem. Feldob, nekem ez a kikapcsolódás (közbe megy fülhallgatón a zene - persze csak az egyikbe)
Júliusban elértem az 57 - 58 kg -ot . Magasságom 168 cm. Az étkezésre még mindig odafigyelek (hogy nem eszek jólakásig, na meg nem is mindegy hogy mit), hiába értem el a kitűzött 65 kilós célt. 
Sokak szerint ez már túl kevés, és néha én is azt érzem... viszont: jól érzem magam, mozgékony vagyok - és szerintem ez a fontos.
Jelenleg így nézek ki:

Egy kis izmot újból kell generáljak valahogy, de idővel az is meglesz. (remélem) Fogyni úgy, hogy izmosodj is: talán nem is lehet. (talán ha más egyzési metódust választottam volna, dehát nekem most ez vállt be)
És mot következzen néhány jótanács azoknak akik fogyni szeretnének: 
- akarat és étrendváltoztatás (kevesebbet kell enni, de jót) és mozgás. Ha ez a három megvan garantált a siker. Akarat a legfontosabb. Ajánlom, hogy tűzzél ki egy célt. Hány kilót akarsz fogyni? - amíg ezt el nem éred, ne hagyd abba, hiszen gyorsan visszaeshetsz. A másik legfontosabb az étrend: van egy olyan mondás, az vagy amit megeszel: nem mindegy mit, és milyen mennyiségben. Unalomból enni az egy nagy marhaság. Foglald le magad valamivel, pl menj sétálni, vagy biciklizz helyette. Filmnézés rágcsa nélkül: számomra ez elképzelhetetlen volt: mostanra a filmet kajálom be a chips, napraforgómag és nutellás kenyér helyett. Tudom nehéz, de mindent lehet. (jelenleg film mellett teázni szoktam) A mai kapitalista gyorskajás világunkban a túlsúly sokakat érint (főleg az Egyesült Királyságban és Amerikában), el kell rugaszkodni ettől - és változtatni egy picikét.
Harmadik a mozgás: lehet e nélkül is fogytam volna, dehát mozogni kell és jó. Felfrissít (legalábbis engem) - ha nem biciklizek vagy mozgok valamit már kezdem rosszul érezni magam. Az időmet megpróbáltam úgy beosztani, hogy mindenre jusson egy kis idő. (de ezt se vigyük túlzásba)
Mindegy mit sportolsz: lehet az 15 - 30 perces egyszerű torna gyakorlatok, vagy sétálás... 
Viszont amit ajánlok mégis a kocogás vagy a biciklizés - fogyásra ezt ajánlja mindenki.
A biciklizéseimet 2016 január óta rendszeresen mérem a strava alkalmazással, ezen a linken megtekinthető, hogy kb hány km tekeréssel (+ étrendváltoztatás) értem el a célomat: https://www.strava.com/athletes/9713490
Végezetül: mindenki saját maga dönti el, hogy mit csinál a testével. ha jól érzed magad a bőrödben (ha kövér vagy ha sovány) és nincs semmi egészségi problémád akkor szerintem ne foglalkozz az ilyen kérdésekkel, Élvezd az életet!

Felhívás! - Egyből nem lehet fogyni! - ha vannak is speciális gyógyszerek, tönkreteszik a szervezeted! 

Címkék: , , , , ,

1 megjegyzés:

Keresés ebben a blogban