Filmajánló 5.

1. The Sixth Sense (1999)
Hatodik érzék 
IMDb pontszám: 8.2
Műfaj: dráma, misztikus, thriller

Az évek során Bruce Willisnek kialakult egy imázsa. Mindenki (tisztelet a kivételeknek) Arnold Schwarzeneggerrel és S.Staloneval hasonlítja össze. Nem is csodálom, hiszen sok közös produkciójuk is volt. Az említett színészek nem tetszenek: ez abból adódik, hogy én már nem szeretem az akciós filmeket. (kisebb koromban néztem) Ami engem nagyon kiakaszt azok a Steven Seagalos filmek. Nem is tudom, valahogy iritál ez a színész: mna meg a filmjei: egytől egyig (lehet van kivétel: de inkább ne is halljak róla) egysíkú, lövöldözős : akciófilmek legalja.
Bruce Willist is be tudtam volna sorolni e kategóriába: de mégsem teszem, mert:
- vannak nagyon jó filmjei: ahol megmutatja a másik: nem a keményfiús oldalát is
- ily módon bebizonyította: hogy ő egy remek színész. 
- mert szerintem egy színész: ne csak egy karaktert tudjon eljátszani, hanem legalább kettőt. 

Ezt/ezeket mi sem bizonyítja jobban: mint a Hatodik Érzék című film: ami zseniális. Kedvenc filmjeim egyike. 
Bruce W. kitűnően játsza el a gyermekpszichológus szerepet. (nagyon örülök, hogy nem a szokásos Robin Williamst tették be: ő szokott lenni a kedves,szerény orvos a filmekben)
A másik dolog: van benne egy másik főszereplő, a beteg kisfiú: Haley Joel Osment. 10-11 éves volt a film forgatásakor (született: 1988 április 10). A film nézésekor azon tűnődtem: hogy tud egy ilyen kisfiú ilyen nagy alakítást nyújtani. Csodálatos: kitűnő és egyben megrendítő. 
A sztori nagyon jó: a kisfiút (a filmben 6 évest játszik) rémálmok gyötrik. Segítségére siet Malcolm Crowe (Bruce Willis) pszichológus. Cole nehezen nyíilik meg előtte, de végül elmondja a titkát: halottakat lát. (állandóan)
Malcolm mellette marad és eléri, hogy a kisfiúnak a félelme (ami az egyetlen nagy kívánsága) megszűnjön.
Brutálisan jó: meg kell nézni!
Ebben a stílusban talán a legeslegjobb alkotás. A rendezője: M. Night Shyamalan, nekem eddig ismeretlen volt., de utánanéztem, és azért még vannak híres filmjei.
Pl: Unbreakable, Signs, The Village, Lady in the Water, The Happening, The Last Airbender, Devil  és ebben az évben kiadott: After Earth.
Itt álljunk meg egy szóra (sorra).
A felsorolt filmek időrendben vannak: és ha láttátok őket, levonható egy következtetés: ez a rendező a Hatodik Érzékkel robbant be (és nem is akárhogy), de azóta a filmjei csak sűlyednek lefele. Egyre rosszabb filmeket nézhetünk tőle. Hogy mi lelte: nem tudom. Talán a Hatodik Érzék volt a csúcsfilmje: nem tudta megugrani.... ezért következhetett be a hanyatlása. 
Ennek ellenére: a nevét megjegyzem, mert ezért a rendezésért megérdemli!

Díjakat nem nyert el, csupán jelölései voltak (Oscar, Golden Globe, BAFTA) főleg e két kategóriában:
-legjobb férfi mellékszereplő jelölés: Haley Joel Osment
-legjobb forgatókönyv jelölés: M. Night Shyamalan
Pontszámom: 10

2. Das Boot (1981)
A tengeralattjáró
IMDb pontszám: 8.4
Műfaj: háborús, történelmi, dráma, akció

A film a tengeralattjáróban játszódik. Unalmasan hagzik igaz: hiszen nincs lövöldözés, futkározás és szerelem. Nekem tetszett, mert igaz, hogy hosszú (rendezői változat: közel 5 óra), de tele van izgalmakkal. Ez furcsán hagzik, de így igaz. Ha maximális odafigyeléssel nézed a filmet (és nem főzés vagy netezés közben) akkor rájössz, hogy ez egy nagyon jó film. A főcímdala meg zseniális. 
Van egy technós változata: U96 - Das Boot (ide: klikk)
Annyira sikeres volt ez a film, hogy egy külön együttes jött létre 1991 -ben U96 néven. (ami a tengeralattjáró nevét viseli) A csapat 2007 - ig működött (6 albumot adtak ki)
Ez csak egy kis kitérő volt: meg kellett említsem, mert én miattuk néztem meg a filmet. (nem bántam meg)
Először mikor láttam, hogy milyen hosszú írtózni kezdtem tőle (általában nem szeretem a 2 óránál hosszabb filmeket megnézni): belevittem és láttam, hogy az egész film alatt abban az U96 -os szerkezetben folyik az esemény: általam ismeretlen színészekkel.
Rávettem magam: és a nézése közben nem unatkoztam, mert igazán drámai produkció. 
A cselekmény a II. világháborúban zajlik, az U96 -osnak átt kell szelnie a Gibraltári - szorost, hogy egy hadműveletben részt vegyen, de kudarcot vall. 
A film Lothar-Günther Buchheim - Das Boot 1973 -ban írodott novellájára épül.
4 Oscar jelöléssel büszkélkedhet.
Csak ajánlani tudom!
Pontszámom: 9

3. Trance (2013)
Transz
IMDb pontszám: 7.0
Műfaj: krimi, misztikus, thriller

Amikor először láttam a címét, gondoltam na végre a trance zenei műfajt végre valaki megfilmesítette.
(mint pl: It's All Gone Pete Tong film: ami a DJ szakmáról és az elektronikus zenéről szól)
De nem, egy kicsit csalódtam is: de idővel (a nézése közben) elhagytam ezt az elvárásomat: és beleolvadtam a történeti síkjába. Remek film: és örülök, hogy azért napjainkban is csinálnak jó filmeket. (már majdnem elvesztettem a reményt)
A rendezés nagyszerű, s maga a hangulata, a misztikussága, hogy nézed, nézed nemnagyon érted: de a végén jön a csattanó: amikor megérted az egészet, nagyszerű. (az ilyeket szeretem)
Ezektől eltekintve : nem tartom nagy műalkotásnak. Csak azért említettem meg, mert az új filmek között kötelező kiemelnem. 
Ajánlom azoknak: akik már unják az értelmetlen új filmek nézését. 
Pontszámom: 7

4. The Graduate (1967)
Diploma előtt
IMDb pontszám: 8.1
IMDb Link
Műfaj: dráma, vígjáték

Dustin Hoffman 1961 -től kezdte el színészi tevékenységét. Viszonylag korán: 24 évesen.
Eleinte TV sorozatokban lehetett látni, de azután filmekben is szerepet kapott.
Talán a legelső, amely sikeres lett: az a The Graduate, amely sok díjat nyert el 1968-1969 -ben. (4 BAFTA, 4 Golden Globe, 1 Grammy, 1 Oscar)
Nagyon egyedi, zseniális a zenéje, jó a forgatókönyv, a rendezés és persze a színészek is.
Hiába régi a film, témája aktuális: a kapcsolatokról szól.
Ez a frissen végzett gyerek (Dustin Hoffman) nem tudja eldöndenti, hogy mi lesz vele: hogy folytassa tovább az életet. Kikezd vele Mrs. Robinson (családi barát), aki az anyukája is lehetne... és jönnek a problémák, mert a fiú beleszeret Mrs. Robinson lányába.
Inkább dráma kategóriába sorolom, de vannak benne olyan jelenetek is amelyek mosolyt csalnak az arcodra.
Pontszámom: 9

5. The Deer Hunter (1978)
A szarvasvadász
IMDb pontszám: 8.2
IMDb Link
Műfaj: dráma, háborús

Olyan nagyszerű színészeket láthatunk benne (fiatalon), mint: Robert De Niro, John Cazale, Christopher Walken, John Savage és Meryl Streep.
Összetett: több helyszínen játszódik. Egy pennsylvaniai kisvárosban (ahol mulatnak), vadászaton és háborúban.
A címe egy kicsit megtévesztő: hiszen a szarvasvadászat a film alatt csak egy nagyon kevés ideig tart.
Inkább háborús: vietnámi háború: és nagyon drámai fordulatokkal telített.
A szép táj bemutatása szerintem azért történik, hogy a néző egy kicsit elgondolkozzon azon a kérdésen, hogy:  ,, Miért tesszük tönkre a csodás világunkat ilyen szörnyű háborúkkal,,
Pontszámom: 8

6. Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring (2003)
Tavasz, Nyár, Ősz, Tél... és Tavasz
IMDb pontszám: 8.0
IMDb Link
Műfaj: dráma

Az eredeti címe: Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
Inkább az angolt emeltem ki: hiszen így ilyen formátumban: valaki még valami vírusos oldalnak hinné a blogomat.
Dél - Koreai film. Véletlenül néztem meg: szerencsére, mert remek film. Feltétlen magadban kell megnézzed, hiszen elgondolkodtató egyben tanulságos alkotás. Nem hittem volna, hogy a kóreaiak ilyen jókat is tudnak alkotni. (még keresgélek köztük: hátha még akad)
Helyszín: egy eldugott kis csodás hely: tó, körülötte fák, hegyek... és a tavon egy ház ahol egy tanítómester él egy kisfiúval. (őt tanítja az életre)
Rengeteg szimbólummal van tarkítva. Ott van máris a cím: a négy évszak ... és a tavasz ismétlődése. (az idő múlása)
A film (ahogy már sejted) 5 külön részre szakad: minden évszakban más történik.
- kezdetben a gyerek még kicsi (tavasz)
- nyáron már felnőtt: itt egy lány is felbukkan: akibe szerelmes lesz, a tanítómester elküldi a lányt... a fiú meg elszökik (a lány után sóvárog)
- ősz: a fiú visszatér. bevallja megölte a feleségét. a külső világ rossz ezért hibát követett el. felbukkan a rendőrség és elviszik. a tanítómester megöli magát.
- tél és a tavasz: a fiú visszatér és átveszi a tanítómestere helyét. felbukkan egy nő egy kisgyerekkel. az anyuka beleesik a jéghideg vízbe és meghal. a kisgyerek az új tanítómesternél marad...
s minden kezdődik újból.
Persze maga a film nemcsak ennyiről szól. Tele van ideológiákkal, buddhizmussal... és maga az élet filozófiájával.
A filmben nem hallunk sok beszédet. (inkább némafilm), de ez ne riasszon vissza senkit: maga a táj bemutatása, az érzések, a jelenetek, a filozófiája többet mond minden szónál.
Pontszámom: 9

7. Sex, Lies, and Videotape (1989)
Szex, hazugság, video
IMDb pontszám: 7.1
IMDb Link
Műfaj: dráma

Nem tartozik a kedvenc filmjeim közé, talán nem is tudnám megnézni mégegyszer.(de szerintem nem is kell)
A címe nagyon jó: a film történetére utal. Röviden így is le lehet írni: van benne szex, hazugságok és videókazetták.
Tetszett: mert egyedi. A főszereplő Graham szalagokra veszi nőismerősei szexuális szokásairól készített interjúit. És hogy miért? Ez csak a film végén derül ki. (közbe azt hisszük, hogy egy perverz)
A cannes-i fesztiválon (1989) megnyerte az Arany Pálma díjat. (Oscar: 1 jelölés, Golden Globe 4 és BAFTA 2 jelölés)
James Spader és Andie MacDowell nem annyira felkapott színészek: és ezt valahogy nem tudom megérteni: mert itt nagyot alakítanak.
Pontszámom: 7

8. The Elephant Man (1980)
Az elefántember
IMDb pontszám: 8.3
IMDb Link
Műfaj: életrajzi, dráma

Általában el szoktam olvasni (megnézése után) az adott filmről szóló véleményeket és leírásokat. (a neten)
Amiért ez a film tetszett és kíváncsi voltam, hogy mennyire igaz történetet alapul: rákerestem a neten.
Itt van: http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Merrick
A film tökéletes: nagyon jól van bemutatva Joseph Merrick szörnyű élete.
Az orvost Anthony Hopkins, az elefántembert pedig John Hurt játsza kimagaslóan.
3 díjat nyert el:
BAFTA-díj (1981) - Legjobb film: Jonathan Sanger
BAFTA-díj (1981) - Legjobb férfi alakítás: John Hurt
Cézár-díj (1982) - Legjobb idegennyelvű film: David Lynch
(jelölések: 4 BAFTA, 4 Golden Globe és 7 Oscar)
A cselekmény az 19 sz. végén játszódik. (Joseph Merrick Augusztus 5 1862 – Április 11 1890)
A film fekete-fehér: ezzel is érezteti, hogy nem napjainkban játszódik a történet.
Pontszámom: 9

9. Platoon (1986)
A szakasz
IMDb pontszám: 8.2
IMDb Link
Műfaj: háborús, dráma, akció

Nem a legjobb háborús film: de szerintem a top 10 -ben benne van.
A vietnámi háborút eleveníti fel: ami szörnyű volt és értelmetlen. Még a mai napig is vitatják az ott történteket. (a hierarchia csúcsán lévők)
Egy kis történelmi lecke: http://hu.wikipedia.org/wiki/Vietnamiháború
A film izgalmas, tele híres színészekkel: Charlie Sheen, Willem Dafoe, Kevin Dillon, Johnny Depp...
Hitelesen lettek ábrázolva a háború szörnyűségei: ez a legfontosabb egy filmben.
A hitelesség ami több tényezőtől függ: a színészek, rendezés, vágás...
Rendező: Oliver Stone (ezt meg kell jegyezni)
Aki szereti a háborús filmeket: az már biztos látta. (egyik alapmű)
Úgyhogy nem is tudom, hogy kinek ajánljam.
Pontszámom: 9

10. Chariots of Fire (1981)
Tűzszekerek
IMDb pontszám: 7.2
IMDb Link
Műfaj: életrajzi, dráma

A film valós eseményeken alapul.
Hogy mennyire valós? Akit érdekel az itt elolvashatja: http://edzesonline.hu/cikk/53/harold_abrahams_igaz_tortenete
Talán a filmnél híresebb a zenéje, amelyet az egyik zseni: Vangelis készített.
(Vangelis - Chariots of Fire)
A film jó: a sport mellett társadalmi problémák is jelen vannak.
Volt ahol eluntam, de talán azért mert engem a sport nem annyira érdekel.
Mindenképp nézzék meg azok: akik nagy olimpia és egyéb sport rajongók.... és azok is akik meg nem.
Lehet tetszeni fog: a zenéje biztos.
Mellékelek egy filmkatalógusban szereplő hozzászólást, amivel teljesen egyet tudok érteni: Az egyik legjobb sport-témájú film, amit valaha készítettek. Habár sokkal többről van itt szó, mint a sima versengés...A két főszereplő teljesen más karakter, de egyformán szimpatikusak. A színészek jók, főleg Ian Holm az edző szerepében. Az ügyesen bevágott lassítások pedig Vangelis örök-klasszikus zenéjével megspékelve feledhetetlen pillanatokat eredményeznek. Nagyszerű film ez a (sportszerű!) küzdésről, kitartásról, a vereség fájdalmáról, az újra és újra nekirugaszkodásról...és a győzelem utánozhatatlan ízéről. (Panyolai)
Potszámom: 7

Címkék: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Keresés ebben a blogban