Zilah és a parkfelújítása

   
     Zilah - a város, kevés parkkal. Így lehetne jellemezni Szilágy megye székhelyét. Nemrég kezdtek neki a felújításnak, hát ideje volt. A park kicsi egy ilyen városhoz képest: az utak rosszak voltak (nagyon), főleg a főútja, ahogy a  fenti képen is látszik. Sokszor meg-meg botlottam a göröngyös járdán. Az amfiteátruma: ahogy a kommunizmus adta, úgy is maradt pedig sok szabadtéri műsornak adott otthont. (rendszerváltás után egyre kevesebbet): ez főleg az állapota miatt tudható be + más világot élünk, Zilah népessége dekulturalizálódik. A park amint már említettem kicsi, kevés paddal.  Nem lehet órákon át sétálgatni benne, hiszen egy 5 perc alatt hosszába végigjárod (és még túloztam is). Nagyon szegényes, nincs benne semmi extra.

A képen a park bejárata látható: az értelmetlen oszlopokkal (a továbbiakban ezt is megemlítem)

     Úgy 5 éve (de lehet több) elkezdték egy kicsit rendberakni:
- új padokat helyeztek el
- a régi játszóteret felújították, de egy idő után megrongálták
- Fedett sportpálya a játszótér mellett: Az így is nagyon kicsi parkot ezzel jobban lekicsínyítették. Tudom, a sport kell és nagyon jó, hogy építenek ilyesmit: de szerintem nem megfelelő a hely. A designról pedig annyit, hogy nem illik a környezetbe: valahogy elrontja az összképet a piros színével.
-  Mini Golf pálya. Közvetlen a fedett sportpálya közelében helyeszkedett el. Helyette jelenleg nincs semmi: csak egy leaszfaltozott pusztaság.
- Szökőkút és a közvetlen környezetében kialakított díszítések: Ez alatt a kis virágdíszeket értem, meg a kis fahidacskát. A híd népszerű lett a frissen házasodottak körében: hiszen aki ekkoriban házasodott mindenki eljött ide fényképeszkedni. Az állapota az idő előrehaladtával némileg alábbhagyott.

A kép a kis fahídról készült: látható, hogy a díszités rendben, azonban a mellette lévő rossz állapotban lévő út rontja az ősszképet

A régi szökőkút

.... gyakorlatilag ennyiből állt a felújítás: de ez is jobb mint a semmi.
- ami kimaradt az az amfiteátrum felújítása (ami borzasztóan néz ki), néhol fák ültetése, az utak rendbetétele (ami drasztikus) stb
+ a park főbejáratának a teljes felújítása : jelentsük ki, hogy eléggé rosszul néz ki. Nagyon, de nagyon nem tetszik : az új projekt szerint azonban ezt is lebontják és egy ilyet fognak helyette építeni :


     Látható, hogy az ívek megmaradnak ... őszintén nagyon remélem, hogy jól fog kinézni. Ilyen amatőr projekt kép után nem tudom kivenni pontosan, hogy mi is lesz meg hogy fog mutatni a való életben.

Teltek az évek, és az Európai Unió megszánt minket. Gondolta magában: szerencsétlen zilahiak, milyen parkjuk van: segítsünk már rajtuk... és megkaptuk (vagyis a primöria) a támogatást. Elészült lassan a terv is, valamint a céggel is megállapodtak.
     Áprilisban itt sétálva tapasztaltam, hogy elkezdték a munkálatokat: feltúrták mindenhol, alig lehetett közlekedni. Nyáron elutaztam 2 hónapra: hazatérve láttam, hogy a park ugyanabban az állapotban van, nem csináltak rajta semmit, csak túrnak össze-vissza, de látszatja nincs. Megkerestem a projektjét, mert már kíváncsi voltam, hogy mit mind csinálnak. Megkaptam: és szomorú lettem, hiszen a munkálatok 2014- re lesznek kész. (de a tapasztalatok szerint el is tolódhat pár évvel).
A parkban sétálva csináltam a régi mobilommal néhány képet a munkálatokról :



Az utat feltúrták: ezért az emberek nagyon nehezen tudnak közlekedni rajta. A képen 1 ember látható csak aki dolgozik.



A távolban nem munkásemberek vannak, hanem két öreg néni beszélget a még megmaradt padon. A látvány ... hm nem tudom mit írjak: valahogy ez a körbekövezett járda nem az én ízlésem: a zöldet jobban szeretem. Remélem, hogy azért a füvet meghagyják.


Ott laknak a munkások, a kék improvizált házikókban. Az utat már feltúrták, ahogy lehet látni, gyönyörű.


Közelebbről a lakóházak. (a munkások más városból érkeztek)


Egy mellékút...


Visszafordulva: még néhány ember veszi a bátorságot és átvágtat a parkon.


Várjuk ki a végét


A játszótér, ami még megmaradt belőle.


2 ember dolgozott épp: az egyik sofőrködött: így nem lesz kész időben, iparkodjatok! A távolban a szürke épület a fedett sportpálya amiről már volt szó: úgy néz ki mintha valami ipari üzem lenne.


És amiért a park kicsi (ahogy már említettem) be is jártam... ezért ennyi képet tudtam csinálni.

      A projektről röviden:

Megkötése: 2011.10.13 Tehát szépen megvárták a telet, és tavasszal már neki is láttak: ez rendben.
Projekt időtartama: 27 hónap : Hogymivan? Hát jó sokat kell várni.
Teljes költségvetés: 4.706.237 lej 
A tervben ezek az újítások vannak:
- régi fák kiszedése: 180 darab (van ennyi fa? - mindjárt megyek és megszámolom)
- a föld és a fű rendbeszedése
- fák, bokrok ültetése: összesesn kb 1500 darab
- kutyák sétáltatására kialakított terület, kerítéssel ellátva
- a közvilágítás felújítása: mozgás szenzorokkal ellátva
- kutak elhelyezése: amiből inni is lehet majd : jó ötlet, csak nagyon költséges (4 forrás)
- szökőkút felújítása: ahogy olvasom a tervben csak egy kicsit helyrepofozzák a régit valamint márvánnyal körbedíszítik: új szivattyúval látják el, valamint a kialakított kis vízesést is helyreállítják
- az utak és az amfiteátrum teljes felújítása !!! - Végre!
- falmászó kialakitása
- bicikliút és parkoló kialakítása
- 5 sakk asztal elhelyezése
- a játszótér felújítása, mini szökőkúttal.
- 71 darab pad, 60 darab szemeteskosár és 35 darab design tárgyak elhelyezése
- Két 2,4 GHz antenna lesz felszerelve, szóval lesz internet.

Röviden ennyi lenne, erre azonban még kell várni 2 évet.
A projektet le lehet tölteni erről az oldalról: http://zalausj.ro/ro/programe.htm



2012 decemberében így néz ki.


Címkék: , ,

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Keresés ebben a blogban